Zdolność koalicyjna, czym jest?
W polityce zdolność koalicyjna, to pojęcie dość często używane i nieustannie mielone przez dziennikarzy i polityków. Oznacza ona, że grupa polityczna potrafi porozumieć się z inną grupą lub grupami aby przejąć władzę. Czy w biznesie, czyli naszej codzienności także występuje podobne pojęcie?
Zdolność koalicyjna w biznesie?
Choć większość z nas nie używa tego pojęcia w kontekście biznesowym, to jest ono jak najbardziej adekwatne. Dotyczy każdego z nas, jako pracownika, zespołów, oraz całych organizacji. Oprócz wiedzy, umiejętności i kompetencji, jest kluczowym czynnikiem efektywności jednostki i firmy.
Zdolność koalicyjna w organizacji.
Nader często słyszymy, że działy, oddziały czy zespoły jednej organizacji konkurują ze sobą, zamiast pracować na wspólny cel. Strategia Wygrana- Wygrana jest stosowana jedynie na pozór. Znajduje się w kanonie firmy ale tak naprawdę nie jest stosowana. Zwykle prowadzi do osłabienia organizacji i spadku jej efektywności.
Zdolność koalicyjna zespołu.
Zwykle jest wynikiem braku kompetencji miękkich menedżera, który nie posiada umiejętności kierowania ludźmi, w taki sposób aby wykorzystać ich potencjał, naturalne predyspozycje, a przede wszystkim indywidualne motywatory. Pracownicy czują się nieistotnymi wykonawcami poleceń i każdy zamyka się w skorupce swoich obowiązków, nie pozwalając sobie na kreatywne wychodzenie z ideami i pomysłami zmian. Po pewnym czasie taka sytuacja powoduje „tumiwisizm” utajony. Udawanie zaangażowania i unikanie wychylania się.
Zdolność koalicyjna człowieka.
Od niej zaczyna się nieszczęście. Ludzie, którzy nie potrafią budować wokół siebie koalicji, nie uzyskują wsparcia, pomocy, nie potrafią współpracować. Pojęcie niezależności nie występuje w przyrodzie, nie występuje także w organizacji. należy je zastąpić pojęciem współzależności, a nader często zastępuje je pojęcie zależności.
Czym różni się zatem zdolność koalicyjna w polityce, od tej w biznesie?
Odpowiemy jednym słowem – niczym. Na zdolność koalicyjną składa się kilka czynników i postaramy się wymienić główne z nich.
-
Nie niszcz relacji.
Ludzie mają prawo do własnych wizji, pragnień, potrzeb i preferencji. Staraj się poznać swojego partnera i jego motywy działań. Czasami nie uda Ci się wejść z nim w koalicję bo różnicie się krańcowo. Nigdy jednak nie poniżaj, nie wyśmiewaj, nie obrażaj. Zachowaj się profesjonalnie i merytorycznie , nigdy histerycznie bo zniszczysz most, który w przyszłości być może uda się wykorzystać.
Nawet jeżeli wartości, fakty, czy spojrzenie na procesy, bardzo się różnią, stosuj argumenty merytoryczne i nigdy nie atakuj ad personam. W przeciwnym razie spowodujesz, że strategia Wygrana – Wygrana zostanie zastąpiona strategią „oko za oko”.
Przerośnięte EGO, zawsze rodzi się, gdy boimy się zmian. Wtedy pojawia się sztywność poglądów i strach. Dowiedz się więcej o człowieku i zrozum, dlaczego tak się dzieje. Wykorzystaj do tego na przykład typy zachowań SMART9. Dowiesz się zapewne, że ludzie są agresywni, głównie dlatego, że się boją. Łatwiej zrozumieć strach, niż agresję. Jeżeli wiesz, skąd wzięła się agresja, będzie Ci znacznie łatwiej współpracować z takim partnerem. Zrozum skąd biorą się takie zachowania, jak wycofanie, perfekcjonizm, niepoprawny optymizm, sceptycyzm. W momencie, gdy zaczynamy rozumieć ludzi, niechęć zastępujemy empatią. Z empatii rodzi się chęć rozwiązywania problemów, zamiast ich eskalowania.
-
Buduj małe koalicje.
Postaraj się aby ludzie, którzy Cię otaczają, bez względu na to, czy są twoimi równorzędnymi partnerami, przełożonymi, czy podwładnymi, rozumieli twoje intencje. Nigdy nie zakładaj, że coś, co jest oczywiste dla ciebie, jest także oczywiste dla innych. Traktuj partnerów tak, jak sama chciałabyś/ chciałbyś być traktowany. Szacunek dla twojego partnera jest podstawą twojej zdolności koalicyjnej. Szanowany partner, zawsze to doceni.
-
Pozwól ludziom popełniać błędy.
Największą przeszkodą w rozwoju jest nasza niechęć do popełniania błędów. Nie lubimy ich u siebie, nie akceptujemy, często nie wybaczamy innym. Przecież na popełnianiu blędów uczymy się efektywności, oczywiście po warunkiem, że wyciągamy z nich wnioski.
-
Zdejmij maskę.
Maska osoby, która nie potrzebuje nikogo do pomocy zacznie cię dusić. Ludzie lubią pomagać i widzieć w drugim człowieku prawdziwego człowieka, zatem ukrywanie słabości nie dość, że wzmacnia maskę, to nie daje innym prawa do słabości, czyli także popełniania błędów.
-
Otaczaj się różnorodnością.
Potrzebujesz wokół siebie różnych ludzi. Zarówno tych nastawionych na realizację celów, jak i tych którzy są nadmiernie emocjonalni, bardzo optymistyczni lub sceptyczni. Każdy z nich ma wyjątkowe talenty i jeśli wykorzystają je wszyscy, odpowiednio połączą, stworzycie bardzo efektywny zespół realizacji celów i wzajemnego wsparcia.
-
Buduj duże koalicje.
Biznes to nie tylko konkurencja, co jest nam nieustannie wmawiane, ale przede wszystkim system naczyń połączonych. Nie są nam potrzebne klęski konkurencji, abyśmy szli do przodu. Twoja organizacja, czy firma nie będzie dobrze funkcjonowała, gdy konkurencja padnie. Zatem konkuruj ale nie zwalczaj. Na zgliszczach nawet trawa nie chce rosnąć. Porozumienie, nawet trudne, jest zawsze lepsze niż wyniszczanie. Nawet gdy wydaje się ono niemożliwe, nie ustawaj w próbach. Czasem trzeba zrezygnować z budowania koalicji, ale wtedy wróć do punktu nr. 1 – nie niszcz relacji. Zachowaj zdolność koalicyjną na przyszłość.
Jeśli chcesz nauczyć się budować zdolność koalicyjną na każdym z poziomów zapraszamy na szkolenia z grupy:
7,555 total views, 5 views today